Motorrijden in Vietnam: waar moet je allemaal rekening mee houden?

Motorrijden in Vietnam. Bij Ruud stond dit hoog op zijn bucketlist voor onze wereldreis, ik was er echter nog wat sceptisch over. Zou het niet te gevaarlijk zijn? Is het leuk om dagen lang op een motor te zitten? Is het makkelijk om een motor te kopen? En krijg je je motor aan het eind wel weer verkocht? Uiteraard zijn we het gaan uitproberen en werd het één van de hoogtepunten van onze reis. In dit artikel antwoord op alle vragen die wij zelf vooraf hadden over motorrijden in Vietnam.

Motorrijden in Vietnam

Is motorrijden in Vietnam gevaarlijk?

Laten we meteen met de belangrijkste vraag beginnen; is motorrijden in Vietnam gevaarlijk? Ons antwoord hierop is dat het inderdaad gevaarlijk KAN zijn, maar dat dit ook erg aan je eigen keuzes ligt. Wij hebben ervoor gekozen om de snelwegen zoveel mogelijk te vermijden. Op de snelwegen is het verkeer druk en chaotisch, en daardoor gevaarlijker. Gelukkig zijn er genoeg super mooie wegen, waar vrij weinig verkeer komt en die ook nog veel leuker zijn om te rijden. Daarnaast hebben we ook rustig aan gedaan, regelmatig pauzes gehouden en (bijna nooit) in het donker gereden. Hierdoor hebben we ons eigenlijk nooit echt onveilig gevoeld op de weg en zijn we nooit in gevaarlijke situaties gekomen.

Wegen vietnamen
De wegen zijn in Vietnam over het algemeen erg goed (en mooi!).

Mag je in Vietnam motorrijden zonder motorrijbewijs?

Nee, dit is officieel niet toegestaan. Van de politie zal je echter vrij weinig last hebben, die maakt het allemaal niet zoveel uit. Enkel over de plaats Mui Ne hebben we gehoord dat de politie hier wel toeristen op de motor boetes geeft. Wij zijn zelf nooit ergens aangehouden door de politie. Maar je moet je wel realiseren dat je in principe wel illegaal bezig bent. Als je een ongeluk krijgt, is je verzekering daarom ook niet geldig. Als je iemand aanrijdt en deze persoon klaagt jou aan, dan heb je wel echt een probleem. Door veilig te rijden, beperk je je kans hierop natuurlijk wel.

Kun je beter een motor in Vietnam kopen of huren?

Dat ligt er een beetje aan hoe lang je blijft en hoeveel speling je aan het eind hebt om je motor weer te verkopen. Als je gaat huren, betaal je huur (tussen de 5 en 10 euro per dag) en dit geld krijg je niet meer terug aan het eind. Ook eindig je meestal op een andere plek dan waar je begint, en zal je er dus ook voor moeten zorgen dat je motor weer teruggebracht wordt. Dit brengt nog extra kosten met zich mee. Het fijne van huren is wel dat als er iets aan je motor kapot gaat, je het verhuurbedrijf kunt bellen om het te fixen.

Als je een motor koopt, dan ben je bij de aanschaf zo’n 200 a 300 euro kwijt, maar dit geld kun je aan het eind weer terugkrijgen als je je motor weer verkoopt. Natuurlijk ben je wel zelf verantwoordelijk voor de reparaties onderweg, maar deze kosten steeds maar een paar euro. Als we de verkoopprijs min de aanschafprijs en de reparaties doen, hebben wij maar ongeveer 100 per persoon aan onze motor uitgegeven in de 7 weken dat we erop rondgereden hebben. Dat is een heel stuk minder dan als we hadden gehuurd.

Tip: koop je motor in Hanoi

De meeste mensen starten hun trip in Ho Chi Minh City en eindigen in Hanoi. Er is daarom veel aanbod aan motors in Hanoi en veel vraag in Ho Chi Minh City. Door de route andersom te doen, kun je in Hanoi relatief goedkoop een motor kopen (want veel aanbod) en raak je hem in Ho Chi Minh City makkelijk weer kwijt (want veel vraag), vaak voor een hoger bedrag dan je hem in Hanoi gekocht hebt.

Waar kun je een motor kopen in Vietnam?

In zowel Hanoi als Ho Chi Minh City is een groot aanbod aan motors. En ook in de wat kleinere steden als Hoi An kun je vrij makkelijk een motor aanschaffen. Je hebt hierbij eigenlijk 3 keuzes:

  • Bij een motorwinkel
  • Via een local
  • Van andere backpackers

Wij zijn eerst naar een motorwinkel geweest, die ons door ons hostel werd aangeraden. De motors waren hier echter vrij duur (tussen de 400 en 500 euro), terwijl we online hadden gezien dat je voor een stuk minder geld, ook een goede motor kan aanschaffen. Daarnaast hoorde we ook dat de hotels die de motorwinkels aanbevelen, een dikke commissie krijgen. Hier hadden we geen zin in om aan bij te dragen. Het kopen via een random local, leek ons ook niet zo fijn. Lastig om dan te weten of deze local wel te vertrouwen is en je niet een slechte motor verkoopt. We besloten daarom om een motor van andere backpackers te kopen. Dit voelde voor ons toch nog het meeste betrouwbaar.

Kopen van andere backpackers

Het kopen van een motor van andere backpackers gaat gemakkelijk via diverse Facebookgroepen, bijvoorbeeld Vietnam Backpacker Motorbike Market. Hier komen dagelijks nieuwe advertenties van backpackers die hun motor willen verkopen. Natuurlijk kun je ook in je hostel vragen of daar iemand zijn of haar motor verkoopt. Vaak hangt er in hostels ook een prikbord waar backpackers hun advertenties op achter kunnen laten.

Wat voor soort motor kan ik het beste kopen?

Om te beginnen is het belangrijk om een keuze te maken tussen een handgeschakelde motor (manual), een semi-automaat of een automaat. Omdat ik me tijdens het rijden niet druk wilde maken om het schakelen, ben ik voor een automaat gegaan. Ik heb een Yamaha Nouvo van 115 cc gekocht voor $250,- . Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Of nouja, wel één moment toen ik een steil bergje niet op kwam onderweg. Doordat een automaat zelf bepaald wanneer hij schakelt, kun je hier met hele steile wegen soms last van hebben. Gelukkig was er ook nog een andere route die ik kon doen. Onderweg heb ik daarnaast weinig reparaties aan de motor gehad.

Ruud wilde het echte motorgevoel hebben en is daarom gegaan voor de bekendste handgeschakelde motor voor backpackers; de Honda Win. Voor $280,- heeft Ruud hem van een andere backpacker kunnen overkopen. De Honda Win’s zien er stoer uit en zijn relatief goedkoop. Ze zijn daarom erg populair en hebben vaak al heel wat kilometers erop zitten. Je zal met deze motors daarom waarschijnlijk ook wel vaak een bezoekje moeten brengen aan de mechanic. Omdat de Win’s zo populair zijn, zijn er wel overal onderdelen te vinden.

Motorrijden Vietnam Ruud
Ruud en zijn Honda Win

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een motor van Vietnam?

Wij hebben vrij weinig verstand van motors, dus voor ons was het best een gok bij de aanschaf. Je moet hier denk ik ook wel een beetje geluk mee hebben. Maar maak in ieder geval een proefrit en check de volgende dingen:

  • Doen de lampen en de knipperlichten het?
  • Werken de remmen goed?
  • Doet je toeter het? Heel essentieel, die heb je veel nodig tijdens het rijden!
  • Staan de banden recht en stabiel en zit er nog genoeg profiel op?
  • Start de motor makkelijk en draait hij goed stationair? Valt hij niet uit?
  • Lekt er na het rijden nergens olie of benzine uit?
  • Doen alle versnellingen het en kun je makkelijk schakelen?
  • Zit je stuur goed vast?

Check ook nog of er geen andere echte schades aan de motor zitten die erop kunnen wijzen dat de persoon van je hem koopt ermee gevallen is. Daarnaast is het erg belangrijk van de Blue Card bij je motor krijgt, en dat de gegevens op de Blue Card kloppen met de gegevens op je motor (het kenteken en framenummer). De Blue Card is het registratiebewijs van de motor en het bewijs dat de motor van jou is.

Wat moet je meenemen tijdens het motorrijden?

Zorg ten eerste dat je motor een rekje heeft voor je backpack. Dit kun je bij een mechanic erop laten zetten. Koop daarnaast elastieken om je backpack vast te kunnen binden en koop ook wat reserve-elastieken, voor het geval ze knappen of uitgelubberd raken. Een helm, handschoenen, zonnebril en een poncho zijn daarnaast ook essentieel voor je veiligheid en je comfort tijdens het rijden. Onderweg kan het heel koud en nat zijn! Ook is een houder voor je telefoon heel handig, zodat je tijdens het rijden kan navigeren. Laat bij een mechanic ook een USB-oplader op je motor zetten, zodat je telefoon tijdens het rijden wordt opgeladen. Tip voor tijdens het rijden in de regen: doe een doorzichtig plasticzakje (bijv. een diepvrieszakje) over je telefoon, zodat je nog steeds kan navigeren maar je telefoon niet nat wordt. Een reservesleutel voor je motor kan eventueel ook nog handig zijn. Voor tijdens het rijden in de stad is een mondkapje fijn, zodat je niet alle uitlaatgassen inademt. Tot slot is het handig om een reservefles benzine mee te nemen. In sommige gebieden zit er een heel stuk tussen tankstations in. Wij hebben hem onderweg een aantal keer moeten gebruiken omdat we het toch net niet gingen redden naar het volgende punt.

Hoe bepaal je je route en hoeveel KM kun je ongeveer op een dag rijden?

Inspiratie van je route kun je online makkelijk halen. Onze route lees je bijvoorbeeld in dit artikel. Verder is de website Vietnam Coracle een hele goede website om voorbeeldroutes vandaan te halen. Een ander deel van onze route hebben we van deze website afgehaald. Bij het bepalen van je route, is het vooral belangrijk om op te letten dat je niet (te veel) op de snelweg terecht komt. Dit is gewoon echt niet leuk rijden namelijk. Er zijn trouwens ook een aantal express-wegen waar het zelfs verboden is om met je motor op te rijden. Dit zijn de oranje wegen op Google Maps.

Qua aantal kilometers hielden wij een max van 250 kilometer aan. Wij reden gemiddeld (met stops) zo’n 40km per uur. Over 250km doe je dus al ruim 6 uur. Meestal waren we er dan wel klaar mee en hadden we pijn aan onze billen.

Hoeveel kosten reparaties aan je motor in Vietnam?

Dat verscheelt natuurlijk per mechanic, maar onderstaande foto gaf ons een fijne richtlijn. 27.000 Dong staat ongeveer gelijk een 1 euro.

Prijzen reparaties motor Vietnam
Richtprijzen van reparaties aan je motor in Vietnam

Overige tips voor motorrijden in Vietnam

  • Afstanden zijn altijd langer dan je denkt en onderweg kunnen zich veel onverwachte situaties voor doen. Vertrek daarom ’s ochtends altijd op tijd en plan niet te veel kilometers op één dag.
  • Op de weg geldt de wet van de sterkste; geef bussen en vrachtwagens daarom altijd voorrang. Rij altijd zoveel mogelijk rechts. En gebruik je toeter als je iemand gaat inhalen. Zo laat je die persoon weten dat je eraan komt.
  • Zorg voor een goede regenponcho en handschoenen. Anders krijg je het heel koud onderweg.
  • Check elke dag een paar uur voor het donker wordt even of je lichten het nog doen. Zo kom je in het donker niet voor een vervelende verrassing te staan.
  • Koop een Vietnamese simkaart, zodat je onderweg makkelijk via Google Maps kunt navigeren.
  • Sua chua xe may betekent motor bike repair/mechanic. Rua xe betekent het wassen van je motor (fijn om even te doen voordat je hem verkoopt).
  • Onderweg spreken de mensen bijna geen Engels. Google Translate is een uitkomt om je toch verstaanbaar te maken bij bijvoorbeeld een mechanic of een restaurant. Wij gebruikte het vaak om eten te bestellen. Veel restaurants hebben geen kaart, en door in Google Translate in te typen dat we bijvoorbeeld rijst met ei en groente wilden, kregen we overal gemakkelijk en lekker te eten.
Samen op de motor

Benieuwd naar onze ervaringen tijdens het motorrijden in Vietnam?

Bekijk dan onze twee vlogs over dit avontuur! We hebben een vlog van Noord-Vietnam en een vlog van Zuid-Vietnam. Heb je nog meer vragen? Laat ze dan hieronder achter en wie weet kunnen we je verder op weg helpen!


Andere berichten over Vietnam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.