Motorroute naar Ho Chi Minh City

Het laatste deel van onze motorroute door Vietnam ging van Hoi An naar Ho Chi Minh City. Via Dalat en Cat Tien National Park reden we in 11 dagen naar onze eindbestemming in Vietnam. Lees in dit artikel hoe onze motorroute naar Ho Chi Minh City er precies uitzag.

Onze motorroute naar Ho Chi Minh City

In totaal hebben we 7 weken met onze motoren door Vietnam gereisd. We begonnen in Hanoi, en zijn eerst een ruime week naar het noorden gegaan, om vervolgens langzaam richting het zuiden te reizen. Benieuwd naar eerdere gedeeltes van onze motorroute door Vietnam? Lees dan dit artikel over de motorroute Hanoi – Sapa – Hanoi of dit artikel over de route vanaf Hanoi naar Phong Nha.

Van Hoi An naar Ho Chi Minh City

De laatste etappe van onze 7 weken op de motor in Vietnam, ging van Hoi An naar Ho Chi Minh City. Onderweg reden we langs Dalat en Cat Tien National Park. Vanuit Hoi An wilden we naar Dalat rijden. Dit ligt echter nog een heel stuk uit elkaar, zo’n 600 a 700 km (afhankelijk van de route die je kiest). Als je de route langs de kust kiest, ben je een stuk sneller. Maar dan rij je wel bijna snelweg. Wij wilden graag door de binnenlanden rijden, wat inhield dat we 700 km moesten gaan afleggen. Omdat we nog genoeg tijd hadden, besloten we dit stuk in vieren op te knippen, en zo redelijk rustig richting Dalat te rijden. Je zou het ook prima in drie dagen kunnen doen.

Wij hebben de route per dag in Google Maps gezet, en konden zo makkelijk navigeren. Vergeet niet om bij het berekenen van de route, tolwegen en snelwegen te vermijden (dit kun je als optie instellen bij Google Maps). Anders kom je op veel te drukke wegen, die niet fijn rijden en waar je soms ook helemaal niet mag rijden met je motor.

Dag 1: Hoi An naar Dak Leng – 234 km

Dag 1 van de 4 dagen om bij Dalat te komen. Er moeten best wat kilometers worden afgelegd, maar de wegen zijn gelukkig goed. We rijden via de QL14B en de AH 17. Onderweg rij je weer door een erg mooi gebied. Ons hotel in Dak Leng: Truc Linh. Dak Leng is verder geen bijzonder dorp, maar een prima overnachtingsplek.

Dag 2: Dak Leng naar Pleiku – 114 km

Omdat we wat motorpech hadden, konden we deze dag pas in de middag vertrekken. Gelukkig rijden we over hele fijne, vlakke wegen. Je rijdt deze afstand daarom ontzettend snel. Het landschap is onderweg heel vlak geworden, en daarom ook minder interessant. Veel foto-momenten hebben we deze dag niet gehad. Pleiku is best een grote stad, met veel hotels en restaurants. Ons hotel in Pleiku: Elegant Hotel.

Dag 3: Pleiku naar Lien Son – 216 km

Opnieuw een dag met weinig bijzonderheden. De route is vlak en makkelijk, over AH 17 en de QL27. Het laatste deel in de buurt van Lien Son rij je weer mooi door de rijstvelden. Lien Son is een schattig plaatsje aan een meer. Wij hebben hier een hele mooie zonsondergang gezien. Ons hotel, het Van Long Hotel, was wat apart. Ze hadden een hele grote Python in een kooi zitten en hadden olifanten waar de gasten op konden rijden. Niet echt diervriendelijk dus, maar qua slaapplaats oké voor een nachtje.

Dag 4: Lien Son naar Dalat – 159 km

Het laatste stuk naar Dalat. De weg is hier weer wat drukker en niet overal even goed. Soms zitten er grote gaten in de weg. Je rijdt wel weer door een mooie omgeving, zeker als je dichter bij Dalat komt in de bergen.

Dag 5 -7: Dalat – 0 KM

We blijven drie dagen in Dalat. Eén dag om even helemaal bij te komen van de reis erheen, één dag om een canyoning tour te doen en één dag om wat sightseeing in Dalat te doen. Ga zeker ook langs de Maze-bar in Dalat – een bar met een doolhof van binnen.

Dag 8: Dalat naar Cat Tien National Park – 223 KM

Op naar de volgende bestemming: Cat Tien National Park. De jungle! Deze afstand kun je prima in een dag rijden. Onderweg is het nog leuk om even te stoppen bij de Elephant waterfalls. Ons hotel in Cat Tien: Green Hope Lodge, een mooie plek bij de rivier voor weinig geld.

Dag 9 en 10: Cat Tien National Park – 0 km

Twee dagen in Cat Tien National Park is voldoende. Je kunt de jungle hier te voet, met de fiets en met de boot verkennen. Onderweg kun je o.a. apen, grote spinnen en krokodillen spotten.

Dag 11: Cat Tien naar Ho Chi Minh City – 157 km

De allerlaatste etappe! In een paar uur rij je van Cat Tien naar Ho Chi Minh City. We reden via de QL20, de DT25 en de DT769 om bij Phà Cát Lái Quận de ferry richting de stad te pakken. De route is goed te doen, maar onderweg weinig spannende uitzichten. Het laatste stukje met de ferry is een leuke toevoeging! Zodra je in de buurt komt van Ho Chi Minh City, wordt het direct een stuk drukker op de weg.

In Ho Chi Minh City blijven we week. We slapen hier bij een vriend, dus tips voor hotels hebben we hier niet. Maar rondom de toeristische straat Bui Vien is genoeg te vinden. We hebben ons deze week vermaakt met de vele leuke restaurants en cafe’s die HCMC heeft. Daarnaast zijn het War Remnants museum (over de Vietnamoorlog) en een bezoek aan de Cu Chi Tunnels aan te raden.

Foto-impressie van de route

Zonsondergang bij Lien Son

Benieuwd naar de andere delen van onze motorroute door Vietnam?

Lees dan in verder over de andere delen van onze motortocht. Bijvoorbeeld de route van Hanoi naar Sapa, van Hanoi naar Phong Nha of van Phong Nha naar Hoi An.

Benieuwd hoe de route er in het echt uitziet? Bekijk dan onze twee vlogs over dit avontuur! We hebben een vlog van Noord-Vietnam en een vlog van Zuid-Vietnam.