Het leven in de Transsiberië Express

Het langste stuk dat wij aan één stuk in de Transsiberië Express hebben gezet, was vier dagen. Vier dagen lang in een trein! Van te voren vond ik van Den Haag naar Eindhoven al een lange zit. Ik was daarom ook heel erg benieuwd hoe het leven in de Transsiberie Express zou zijn. In dit artikel daarom een korte samenvatting van onze ervaringen.

1e, 2e of 3e klasse?

Er zijn in de Transsiberië Express drie verschillende klasse. Het verschilt per klasse hoe je coupé eruit ziet. Welke klasse je kiest heeft vanzelfsprekend invloed hebben op de prijs van je ticket. Kies je voor eerste klas dan heb je een afgesloten coupé met daarin twee bedden, tweede klas is een afgesloten coupé met vier bedden en de derde klas is een niet afgesloten ruimte met tientallen bedden. Wij hebben ervoor gekozen om 2e klas te zitten, zo kom je makkelijk in contact met andere reizigers en je hebt toch nog een vorm van privacy.

Transsiberië Express aan boord
Aan boord van de trein, in onze coupé

Aan boord van de trein

Eenmaal aan boord zal je je coupé moeten klaarmaken voor de lange reis. Bij binnenkomst ligt er een pakketje op bed met een kussen, kussensloop, laken, deken en handdoek.  Het is handig om direct je bed op te maken zodat je dit niet later hoeft te doen als er voor 4 personen tassen en spullen in de coupé staan. De benedenbedden worden overdag gebruikt als banken om op te zitten. Wil je dus echt een plekje voor jezelf, zorg er dan voor dat je een bovenbed regelt. Tussen de benedenbedden, onder het raam is een klein tafeltje voor ieders gebruik. Tip om maximaal te genieten van de reis: neem een sponsje mee om het raam schoon te maken. Het is zonde om niks te kunnen zien van het mooie landschap omdat de ramen smerig zijn.

Ruimte voor je bagage

Alle tassen kunnen worden opgeborgen onder de bedden beneden of in een compartiment boven de deur van de coupé. Gebruikelijk is dat de mensen beneden de ruimte onder hun bed gebruiken en de mensen die boven slapen hun tassen bovenin opbergen. Het is allemaal wat krap, maar wij hadden uiteindelijk geen problemen om alles goed op te bergen. Zorg er wel voor dat je spullen die je snel nodig hebt zoals toiletartikelen, camera, vestje of slippers ergens toegankelijk hebt weggestopt zodat je niet iedere keer moet klimmen of een beneden bed moet optillen om erbij te kunnen.

Bij een tussenstop even eruit.

Indeling van de trein

Iedere wagon heeft 9 coupe’s en een werk- en slaapcoupé voor de provodnitsa’s. Daarnaast zijn er twee toiletten met wastafels aan weerszijden van de wagon. Er is geen douche aanwezig, dus jezelf opfrissen kan alleen met wat water bij de wastafel en babywipes. Aan het begin van iedere wagon vind je een grote  boiler waar je kokend water kunt halen voor thee, koffie, noodles of soep. Er is ook een tappunt voor koud water. Dit is gewoon Russisch kraanwater dus bepaal voor jezelf of je dit wil drinken. Stopcontacten zitten NIET in de coupé’s maar in het gangpad van de wagon. Dit betekent dus dat je laptop/telefoon onbeheerd moet opladen waar andere mensen lopen. Dit lijkt misschien eng, maar de sociale controle is hoog en wij hebben geen moment het idee gehad dat er iets gestolen zou worden.

Contact met je medereizigers

Omdat de reis zo lang is, bouw je een soort van band op met je coupé- en wagongenoten. Je ziet elkaar de hele dag, wat ervoor zorgt dat je iedereen in je wagon wel kort ziet en spreekt. Wij steeds zaten ongeveer 24 uur met dezelfde mensen in een coupé. De in- en uitloop vindt met name plaats op de grotere tussenstations, dus het is dan altijd weer even afwachten wie er bij je in de coupé komt.

In de eerste etappe van 4 dagen zaten wij alleen met Russen samen. Ze spreken weinig tot geen Engels, dus een schrijfblok om dingen uit te tekenen, een vertaal app en foto’s kunnen wonderen doen. In het begin lijken de Russen nogal nors, maar als je even met ze in de trein zit en je probeert een praatje te maken worden ze direct heel open en vriendelijk. Ze willen ook al het eten en drinken wat ze zelf hebben meegebracht met je delen. Zo hebben we heerlijke lokale gerookte worsten, drank en heel veel fruit gekregen van onze medereizigers. Ze vinden het fantastisch als je het gebaar terugdoet, vooral als het iets Nederlands is. Nederlandse snacks of kleine souvenirtjes meenemen om aan je coupégenoten te geven is iets wat je niet moet vergeten. Benieuwd wat je nog meer meer moet nemen in de trein? Bekijk dan in dit artikel een paklijst!

Drank en spelletjes!

De tijd in de trein gaat snel voorbij,  overdag kan je uren uit het raam staren om te genieten van het uitgestrekte en lege Russische landschap. Lezen, spelletjes of een filmpje kijken is ook altijd heerlijk om de tijd te laten verstrijken. ’s Avonds wordt altijd wel ergens in de wagon alcohol opengetrokken en wordt er een stuk meer tussen de coupés gemengd om te praten. Je kan eventueel ook naar de restauratiewagon lopen om wat eten of drinken te bestellen. Dit is ook een plek om met andere reizigers in contact te komen voor een praatje, drankje of spelletje. Een leuke afwisseling om hier naar toe te gaan als je je stille coupé beu bent en toe bent aan gezelligheid en een andere energie.

Al met al is het treinleven heel relaxt en gezellig. Afhankelijk van de coupégenoten zal je een rustige reis hebben zonder gesprek of juist heel gezellig met elkaar drinken en praten. En met iedere wissel van mensen kan dit uiteraard weer anders worden. Slapen gaat ook prima, de bedden zijn comfortabel genoeg, ook voor iemand van 1.88 m, en omdat de trein de hele tijd heen en weer schommelt wordt je heerlijk in slaap gewiegd.

Benieuwd naar onze ervaringen?

We hebben onze ervaringen ook vastgelegd in vlogs. Bekijk hier de vlog van de eerste paar dagen in de trein! Naast deze blog, kun je ook deze site ook nog een blog lezen over de kosten van de Transsiberië Express, en een artikel over hoe je je het best kunt voorbereiden op je reis met deze trein. Heb je nog vragen over reizen met de Transsiberië Express? Laat dan hieronder een reactie achter!

Andere berichten over de Transsiberië Express

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.